Sobota 4.9.2021
V tento krásny slnečný deň vstávam na úder kostolných zvonov krátko po šiestej. Prakticky ako do práce. O 6.40 sa odpichnem z parkoviska. Cesta ubieha plynule, akurát za Plaveckým Podhradím mi pretne cestu mladý jeleň alebo srnec. Ja som relatívne ďaleko, ale auto oproti ledva ubrzdí. Okolo trištvrte na osem odstavím auto pri obecnom úrade v Kuchyni. Nebudem sa ponižovať niekde za plotom, ktorý na letisku oddeľuje dezolátov od izolátov. Preto som sa rozhodol pozrieť na lietadielka spoza "plota". Vyberiem sa opačným smerom, ako leží letisková dráha t.j. k Malým Karpatom. Vraciam sa zložiť okuliare a vziať si slnečné. Zablúdim ku tupo zízajúcim kravám a kúsok sa vraciam. Času dosť. Dedinka sa pomaly zobúdza, psíci vítajú nezvaného hosťa. Za asi dvadsať minút som na trávnatom kopci Nová hora nad dedinou niekde na polceste na Vývrat. Podo mnou je Židova dolina a pasienky.
Obec Kuchňa s letiskom v pozadí. |
Zelený koberec na lúke je vlhký ako uterák Atillu Végha. Pre tento prípad nesiem v ruke penovú karimatku. V tieni stromu sa zložím. Vôkol kravské klapuše a bobky od srniek. Vôňa moču a diviny. Sem tam prejdú turisti smerujúci na Vysokú. Páry, samotári, po desiatej
rodinky a lenivci.
Letové a pozemné ukážky vôkol mňa boli splnené do poslednej a chronologicky vyzerali asi takto:
08:25 – 08:35 MXS Zoltán Vereš - priletel, keď som ešte šliapal hore. Pár evolúcii a sedí na zemi.
08:30
– 08:55 P-38 Lightning. Prílet z rakúskeho Salzburgu. Stroj vypustil dymy nad dráhou, v stúpaní výkrut
a pristál. Začínajú sa tvoriť kolóny, hlavne od Bradavice nad Dunajom.
09:30
– 09:55 Motorový závesný klzák ROGALLO
TEAM. Popravde neviem, čo na nebi hľadá táto babeta s krídlami. Prichádza vláčik z piatich vagónov od Bradavice.
10:00
– 10:12 L-29 Delfín.
Dymové efekty. Pekné vystúpenie. V zostave mal pilot napr. i kubánsku osmu. Cez lúku asi 100m odo mňa preletí aj stádo srniek. Predvedú ukážku skákania hore a dolu dolinou.
dunivý zvuk, ktorý sa pomaly približoval a bol hlasitejší. Bol to zvuk hviezdicového deväťvalca AŠ-62, ktorý ťahal Andulu. Zo severu nalietavala skupina takmer 20 aeroklubových lietadiel. Vedená starým Aerotaxi Ae-45, vedľa Meta Sokol, Tréneri, tri Zlíny-142. Na konci moderné stroje Twinstar a pod. A tomu všetkému kraľoval v súčasnosti najväčší dvojplošník Andula. Pomyslel som si, že do vzduchu vzlietlo všetko letu schopné zo západného Slovenska. Dva oblety nad dráhou a oddelila sa skupinka štyroch ultralightov, ktoré preleteli ponad letisko ešte dvakrát.
10:45
– 10:50 Vzlet skupiny vojenských lietadiel. No skupiny. Ak sa dá považovať jeden Sp tri mixéry za skupinu... Mig-29 a cvičný L-39ZA Albatros stále bázujú na Sliači. Za sebou som počul iba ich hrmot, keď sa zlietali dokopy.
10:50
– 10:55 MD-530 Slovak Training Academy z Košíc. Vystúpenie som nesledoval.
11:47
– 12:07 2x L-159 Alca. Aleš Seidl a David Byrtus predviedli peknú skupinovú zlietanosť i s pyrotechnickými efektami. Mne však idylka na lúke skončila. Dva metre nado mnou sa
uvelebili dve rodinky z kempu za vodnou nádržou. Takže mám odborný výklad
(premet zaoblučujú) niekedy aj so sprostými komentármi a grganím. Prvá
veta, či dáme pivko. Deti to pochopiteľne nebaví. Mama nedá 5-6 ročnému chlapcovi oriešky kvôli alergii, tak reve viac ako Alcy nad hlavou.
12:09
– 12:21 F4U B-25J Flying Bulls z Rakúska. Bachratý a pomalší Mitchell odháňa vtáky pred Corsair-om s Ligthing-om, ktorí lietajú spolu, ako priviazaní jednou tyčou. Dymové efekty umocňujú predvádzané manévre. Na obed načnem tvarohový závin.
12:23 – 12:33 C-27J Spartan. Predvádza to, čo vždy. Premet, výkrut, pristátie sklzom. Chlapi pošlú deti hľadať šišky do listnatého lesa. Zabaví ich to na desať minút a znova otravne bzučia okolo.
prichádza neskôr ako vidím plamienok forsáže. To je nevýhoda sledovania na diaľku. Decká sa pýtajú, kedy pôjdu dolu. No rodičia čakajú na Frecce.
dymovnice, ktorými bol známy.
13:00 – 13:08 2x Mig15. Poľskí piloti ich šetrili. Sú to vzácne lietajúce kusy. Chlapec ští bez hanby vedľa mňa. Mamka ho upozorní, ale čo už, keď prúd ide.
13:37 – 13:51 MXS Zoli Vereš. Čo nové už môže takmer šesťdesiatnik ukázať? Obkukaný ako Jožo Pročko. Nepodaril sa mu "výstrel" spoza stromov. Asi nebolo odkiaľ, hoci vyzerá, že si dieru v stromoch hľadal. Občas na lúku ešte ktosi zavíta, ale aspoň nie pedosauri.
13:53 – 14:03 UH-60 naši piloti predviedli pomerne krátku ukážku. Tmavý vrtuľník mi splýval na pozadí stromov. Šetria ho, hoci vyzerá že si techniku osedlali dobre.
Vzdušné sily majú deväť Black Hawkov a dva na ceste. |
14:05
– 14:08 Očovskí Bačovia – vzlet. Výšku naberajú s pomocou Turbočmeláka kdesi nado mnou.
14:10
– 14:19 PC-9M Slovinsko. Pre mňa naj ukážka. Po štarte hneď obrat na
chrbát. V zostave mal pilot Andy Fiorelli pád, vývrtku, odtlačený premet a pol premet. Takmer ako akrobatický špeciál. Podvozok vysúval v súvratovej zatáčke a následne pristátie. Displej vie asi oceniť len človek, ktorý zopár éršou pochodil. Pomaly sa dolu vracajú turisti z Vysokej. Niektorí v rukách držia vatovce. Dosť ich bolo. Turistov.
15:00
– 15:30 Frecce Tricolori. Tradične tutti eccellente kvalita, ktorá pritiahne
platiacich divákov. Spravili dokonca dve srdcia. Jedno klasicky zhora nadol,
druhé opačne. Bolo to ich prvé medzinárodné vystúpenie po dvoch rokoch. Tento rok oslavujú 60 rokov skupinového poletovania.mMohli si i nacvičiť namaľovať 60. Taliani pritiahli aj na moju lúku dosť ľudí. Poblíž sa rozložila partia s hvezdárskym ďalekohľadom. Krúžim s karimatkou okolo stromu ako mixér hľadajúc tieň.
Trojfarebné šípy zadymili celé letisko. |
15:44
– 15:54 Mi-2 Na toto ďalšie maďarské číslo som bol vskutku zvedavý. Vidieť
lietať akrobaciu vrtuľník starší ako Zoli Vereš je zážitok. Nesklamal. Let dokola predkom zadkom, súvraty. Všetko umocnené vypúšťaním parafínu do trysiek, kedy bol krásne vidieť rotorový prstenec. Na záver dym+svetlice. Zvuk vystreľovania ku mne prišiel s asi 3s oneskorením a vyzeralo to, že
mixéri kašle (vynecháva) motor. Spodok batohu je mokrý a suším ho na slnku.
15:56
– 16:11 UH-60 + špeciálne jednotky. Špeciálne ma navliekanie "korálok" na lano mlynčeka nezaujíma. Autá opúšťajú letisko.
16:11
– 16:21 L-29 Delfín Slovak Training
Academy. Pestro sfarbený Delfínik od nás. Pri ukážke zasa viem, čo príde, keďže posledné týždne generál Pivarči
brúsil zostavu nad naším mestom.
16:23
– 16:32 Eurofighter z Talianska nepredviedol nič dych berúce. Zarachotil, pár kotrmelcov a sadol dole. Briti s Typhoon-om sú agilnejší a lepší.
Pred Huricane pristáva nákladná CASA a sme zasa v časovom sklze.
16:48
– 16:58 Hawker Hurricane Mk IV. Drevený zázrak nerobil premety ani výkruty. Len poletoval.
Keďže je len pár lietajúcich, nečudujem sa.
17:00 – 17:06 Bo-105C Flying Bulls. Parašutista, nebojácny Felix Baumgartner tentoraz osedlal mlynček a prvýkrát predviedol svoje akrobatické umenie v Európe. No, videl som aj lepšiu ukážku na tomto type. Napr. visenie na chvoste teraz absentovalo.
17:08
– 17:17 T-346 Master ukázal veľa výkrutov.
17:19
– 17:29 C-27J Spartan. Naši chalani už vedia obratne držať volant, aj keď sa nedá ukážka porovnať s firemnými pilotmi. Ukážka bola pomerne krátka.
17:31 – 17:41 JAS39C Gripen. Vzlietol o 10 minút neskôr oproti programu. Tiež pôsobivý displej nového predvádzacieho pilot O. Španku. Stúpave i klesavé výkruty. Svetlice vystreloval viac ako Maďar. Efektné finále z polpremetu. Neletí na chrbte = nehorí palivo. Klasický prvok tohto leteckého dňa boli výkruty v 360° zatáčke a ani posledná letová ukážka ich nebola ušetrená.
Balím fidlátka a utekám dolu k autu. Krátko po šiestej nasadám. U svokry som 10min. pred pol ôsmou.
Po oba dni navštívilo letisko 35000 platiacich diviakov. Rozbehnutý vlak sa nedal zastaviť a šou sa musela uskutočniť tak, či tak. No ak by sa dohodli organizátori s hygienikom na polovičnej kapacite letiska a neoddeľovali ľudí, určite by zavítalo na letisko dvakrát viac návštevníkov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára