13.11.20

Modrá priepustka k životu

 Na prelome októbra a novembra sa uskutočnila celonárodná bambusiáda pod názvom "Spoločná imunita". Do telocviční a kulturákov bolo vyhnaných vyše tri a pol milióna Slovákov, ovečiek. Rady na špajdličky do nosa sa tvorili v sobotu už od šiestej rána. Ale šak paličiek je dosť, nechápal som načo tá panika. Väčšinou šťastní ľudia stískajúc bielu obálku sa motali po uliciach. So ženou sme sa postavili do radu pred telocvičňou štvrťhodinku pred ôsmou večer. Nemali sme veľmi na výber, ak nechceme tvrdnúť doma. Dobrovoľne nasilu. Normálne som investoval 30c do zdravotníckeho rúška. Pred nami stálo zhruba 25 ľudí. Rad sa hýbal pomaly ako kravy na porážku. 


Za nás sa postavila veselá partia starých chlapov, ktorí už mali nakúpené. " Pozrite, ako idú smelo donútra. Šak toto sa nedá za triezva ani absolvuvat. Nykde neni napísané, že mosíš byt triézvy", hovorí jeden hneď ako prišli. Najstarší, Jožko, t.č. dôchodca, bol hviezda radu. Všetkých nakazil. Smiechom. Stále sedel, kde sa dalo. Bol pozitívny... na bolestivý chrbát.  Predbehli nás dve cigánky. "Sme teho-tne. Ukážem vám aj knyžku", vraví staršia z nich. Najprv však vyslali opatrne posla za policajtom. To už sme šípili, že tlstý cigán nejde za orgánom len tak. Jožko sediac na pníku, reagoval, že on invalid, ktorý položil svoje zdravie na oltár vlasti musí čakať a dve cigane, tehotné jako kravy sú vpredu. "Hodit ich krokodílom," zakončil svoj pičung. " Aj ja som tehotný", kričí chlap za mnou, "čakám slona. Kukajte aj chobot ze mna už trčí". Takmer pred vstupom na test chytila Jožka potreba. Nejaké tie pivečká sa pýtali von. Policajt, ktorý strážil pri vchode, keď ho videl len prevrátil oči a hlesol: "To snád neni pravda!" Jožko sa zháčil a spýtal sa, či teda môže ísť do tmy. "Utekajte", hovorí policajt. "Nemóžem, bolá ma nohy a chrbát" . Vypukol rehot. Malý Jožko bol dlho preč. Kámoši z mokrej štvrte tipovali, či zaspal alebo zablúdil. "Ten blázen polla mna zabudol načo došél", hovorí Mirko. Naveľa sa došmatlal Jožko k svojmu pníku. Po hodine čakania sme s drahou na rade. Z opačného konca budovy vyšli aj cigánky a blížili sa k nám. Vybehol chlapík v zelenej veste a usmernil ich do tmy kadesi poza školu. Dnu som šiel na pokyn zelenej vesty po žene. Čakal som v šatni telocvične, kým sa zaregistruje. Modrooký vojačik v maskáčoch ma zavolal dnu. Nové parkety a ani nevadí, že vojak je v ťažkých bagančiach. A tých ľudí, čo zaiste dnes prejde po podlahe. Minulý rok nedajboh stúpiť v zimných topánkach na novotou sa lesknúcu podlahu. Príslušník neporaziteľnej armády bol oddelený drevenými lavičkami uloženými do polkruhu a ako jediný mal iba respirátor. Najprv pofŕkam ruky dezinfekciou. Ešte som ani nepodal pani v "spermiovke" občiansky a už si písala meno. Bolo mi to čudné. Po chvíli sa ma spýtala, či ju spoznávam. Zahľadel som sa pod masku do očí, ktoré boli jediné vidieť, a spoznal susedu bývajúcu pod nami. Obdržal som papierik s dvoma číslami 28. Po zápise o5 dezinfekcia. A to už vidím, ako na mňa striehne doktorka s paličkou pripravenou napichnúť ma ako červíka na drievko. Len čo odtrhnem a odovzdám papierik s číslom a odkryjem si pred ňou frňák, zapichne mi hlboko do nosa 10cm paličku. Twistuje mi v dutine ako trenky v práčke. Vyhŕkli mi slzy. Pocit ako keď sa do nosa dostane voda. Trvá asi pol hodiny. Kolegu doteraz bolí nos a ide doktorovi. Na konci telocvične sú staré školské stoličky rozdelené do štyroch radov. Na nich čakáme na svoj ortieľ ako sa vyfarbia lakmusové papieriky. Jedna čiarka negatívny, dve pozitívny. Ako tehotenský test na vírus. My so ženou stojíme opretí o stenu. Posolkyňa dobrých správ veľmi nedbala na bezpečnosť a mala dolu kapucňu. Aj suseda-registračka si siahala za štít rukami. A nechcem vedieť, ako často si zdravotníčka dezinfikovala, tobôž vymieňala, čierne rukavice odkiaľsi z pitevne. Za nami prišiel Jožko a už len ticho sedel. Bol si istý negativitou, ani rúško si nenastokol na nos. Týmto si boli istí aj zdravoťáci, lebo boli pomerne kľudní. Dievčina v tínedžerskom veku skáče od radosti, keď obdrží verdikt. Po pol hodine aj ja podávam ešte raz svoj občiansky a do rúk dostanem obálku s modrým papierikom. Ružové som na stole ani nevidel. Zdravoťáčka mi gratuluje k neskorému darčeku. Akosi nechápem, narodky som mal pred 3 týždňami. Odchádzame pozitívne naladení, že sme negatívni. Poza školu do tmy. Niektorí si koridor skrátili a prekročili územie, kde čakali na test. 
No a o týždeň repete. Spolu so svokrovcami, ktorí bývajú v červenom okrese stojíme večer znova v rade, tentoraz pred kulturákom. Zlanárili sme i staršiu dcérku. Už nebola v miestnom dome zábavy taká sranda ako minulú sobotu.  A twisting v nose ma viac bolel. Rad sa hýbal svižne, vnútri sedeli dva odberové tímy. Ani môj telefón si nezapísali. Poslom dobrých správ bol tentoraz vojačik. V tanečnej sále všetci ticho sedeli. Pamätám víkendy, keď sa tu na hodoch tancovalo. Akurát by na dnes pripadli.
Jeden Záhorák sa snažil dať otestovať svojho somára. Niekde bol nadrbaný zdravotník. Tak nejako prebehlo druhé kolo bambusiády v našej krajine.
Fascinuje ma, že zmysluplnosť a hodnota celoplošného testovania nikoho nezaujíma. Po druhom kole som ani nevidel analýzy od krízového štábu, vojakov, nikoho. A to vyše 70% Slovákov verí, že opatrenia sú správne, kam patrí aj testovanie. Veriť politikovi, že koná pre dobro ľudu, je ako veriť prostitútke, že ide s tebou do postele z lásky. Dušičkový víkend nápadne začali klesať čísla pozitívnych. Pohráva sa niekto s číslami, ako Trump s hlasmi? Každopádne čísla z ostatných dní signalizujú, že "SNP", ako nazval huráakciu akýsi vojak, prišlo neskoro. Navyše, nevykonalo sa porovnanie s PCR testom na kontrolnej vzorke testovaných. Dôvod je jasný, niekto sa bál pravdy, porovnanie mohlo ukázať, aký je AG test nepresný a celá ta mega-akcia je iba šikanovanie národa pod hrozbou domáceho vezenia. Ale pravda sa iba tak ľahko utajiť nedá a jasne sa ukazuje vo výsledkoch PCR testov v tomto týždni. Nie je možné, aby čísla skákali: raz 15%, 24%, potom 20% alebo 9%. Veď je to proti prírode.  Úplne zbytočne sa vyplytvali peniaze i sily zdravotníkov na totálne pochybný výsledok. AG testy tak ako boli použité sú véééľmi nepresné. 

Žiadne komentáre: