20.10.10

Aj takí sú inžinieri

V súčasnej dobe je vysoká škola snáď už v každom okresnom meste. A že je hodne tých miest. A potom aj škôl. Každá škola má x odborov. Táto expanzia nastala po r.2000. Asi po ukončení obdobia stagnácie počas Mečiarovej vlády. Kvantita sa samozrejme odráža na kvalite. O školy technického typu nie je veľký záujem a ak áno, tak si to mladí ľudia uľahčujú ako vedia. To je prirodzené ľudskej povahe, ísť cstou najmenšieho odporu. No v poslednej dobe im to však uľahčujú aj školy, aby nestratili akreditáciu odboru alebo študentov vôbec. Otvoria odbory, ktoré možno ani s technikou nemajú nič spoločné a mnoho technických predmetov a vecí je vynechaných. Asi len o odbor, o ktorý je záujem. Od začiatku je tá cesta ľahšia. Za mojich čias bola laťka nastavená rovnako pre budúcich Ing. Znalosť termínov, výkresov, predstavivosť. Minimálne to akosi patrí k takémuto typu škôl. Predstavte si takého doktora, ak by nepoznal ľudské telo a tak vhupol zo školy do ordinácie. Takisto ako lekár pozná ľudské telo i technik musí vedieť pomenovať správne veci. Teda pokiaľ nerobí v cukrárni alebo u krajčíra. Aspoň týchto pár vecí by si mal budúci inžinierko odniesť zo školy. V okolí mám veľa kolegov, ktorí študovali na "strojarine" a nevedia ani ako vyzerá spojka. To ma teda dostalo. No, áno. Študovali enviromentalistiku, manažment podnikov, či manažment kvality. Slovo manažment je v kurze a nie iba ako slovo. Ale ako môže došľaka niekto kontrolovať na výstupe výrobky, keď pomaly ani nevie, čo to je, ako to funguje, čo je tam zle urobené a pod. ?! Neviem, v čom spočíva 5-ročné štúdium napr. kvality. Potom je to v praxi tak, že čašník robí takmer to, čo inžinier. Ani veľmi nepreháňam. To trocha devalvuje hodnotu vynikajúcich odborníkov a v konečnom dôsledku aj školy. Z technických škôl mi pripadá najviac "technická" neslávne známa Trenčianska univerzita. Možno je to však preto, že je najbližšie. Snáď sa to niekedy utrasie a o5 tu budú ľudia, ktorí rozumejú veci.

Žiadne komentáre: