12.3.20

Knihy vs. filmové spracovanie 23

Ragtime režíroval v emigrácii M.Forman v r.1981. Deň filmu sa drží iba hlavnej dejovej línie knihy a udalosti bokom, ako eskamotér Houdini, je len okrajovo na začiatku a konci. Miliardár J.P. Morgan, či E. Goldmanová vo filme nie je vôbec. Príbeh čierneho Coalhousa je verne spracovaný. Vo filme absentuje cesta Otca k severnému polu, ani nepátra po osude mladšieho brata. Záverečná scéna je prekrutená. Vo filme najprv odíde Otec z knižnice, potom nešťastný Coalhouse. V knihe naopak. A černocha nepostrelia policajti na príkaz, ale on sa akosi zamrví, usmeje, čo si polícia mylne vysvetlí a odbachne ho. I scéna stretnutia Otca a Matky s Asterházym na brehu Atlant. oceánu je iná. S barónom Asterházy, v knihe nazývaným Tatko, sa nezoznámia pri filmovaní ako na plátne, ale v hoteli. Titul barón si vymyslel. Evelyn v knihe pri mori pritom vôbec nie je.
Jeden z prvých realistických románov Mníška od D. Diderota bol na plátna kín uvedený prvýkrát pomerne neskoro až v r.2013 francúzskym režisérom G.Nicloux-om. Hneď začiatok filmu je iný ako v knihe. Príbeh začína markízovým čítaním knihy a umierajúcim otcom Zuzany. Kniha začína rozprávaním Zuzany. V knihe v podstate ani nie je postava markíza. Vystupuje tam len ako adresát mníškiných pamätí. Naproti tomu vo filme nie je páter Lemoine, čoby spovedník, ale hneď preskočí na postavu spovedníka de Morel. Nie je vo filme ani smrť lesbickej matky predstavenej, ale dá sa dovtípiť. Záver je úplne iný. Zuzana neuteká cez múr, ale mních jej prinesie kľúč od brány. A film je so šťastným koncom, keď Zuzana slúži u markíza, ale autor knihy ponechal koniec románu otvorený. Zuzana zostáva v Paríži ako práčka. Kniha je útrpnejšia, film je len zlomok múk, ktoré Zuzana v kláštore prežívala.
Ani som netušil, že aj Povídky z jedné kapsy a Povídky z druhé kapsy od K.Čapka boli sfilmované. Učinil tak v r.1947 známy režisér M. Frič. Dielko zahrňuje päť príbehov. Celkovo sú podľa predlohy. Vo filme robí pojítko medzi príbehmi cesta komisára Bartoška vlakom. V knihe je komisár iba rozprávač a nie cestujúci. Vlastne vôbec nie vo vlaku. I scéna s utekajúcim vrahom Kuglerom z vlaku je vymyslená.

Žiadne komentáre: