Názov expedície: Kormorán
Heslo: Na ceste dolu z Blavy potrápime svaly i kolimahy.
Piatok 11.8.
![]() |
Za Čunovom je vidieť veľkosť gabčíkovskej priehrady a málosť bufetov. |
![]() |
Prívodný kanál v Dobrohošti dotuje vodou ramená Dunaja. |
![]() |
Jediný prístup pre obyčajných ľudí k Šulianskemu jazeru. |
![]() |
Bačianske rameno patrí k najkrajšej časti lužných lesov. |
![]() |
Záhada dňa. Lampy kúsok za Gabčíkovom. |
![]() |
Prietržové Opatovské jazierko je súčasťou Kľúčovského ramena. |
![]() |
Sochy vojvodov, ktorí priviedli Maďarov do Podunajskej nížiny. |
Sobota 12.8.2023
Natierali, ale opaľovací krém nie je proti komárom. Objavujem nové štípance. Tak nestačí, že si na nás zgustli v lužnom lese, ešte aj na cimre. Aj sa mi zdalo, že nad ránom počujem pri uchu komára. Bicykloval som i počas spánku, a to som len deň na ceste. Do polnoci hulákali feferóni z vedľajšej krčmy. Vstávame pred siedmou, dnes máme dlhý deň a na pláne viacej kilometrov. A radi by sme stihli o jedenástej prehliadku komárňanskej pevnosti. Ten hore sa musel rehotať, keď počul o našich plánoch. Po ôsmej sedíme teda na raňajkách. Nahádžeme do seba praženicu s párkom. Na cestu si beriem jabĺčko a do rúk malý croissant. Nech urobím škodu za tých 9Eur. Po pol deviatej štartujeme. Cez dedinku po hlavnej ceste, míňame obec Trávnik a cesta vedie znova k dunajskej hrádzi. Vyplašíme zajaca a na ďalšej odbočke sa napojíme Eurovelo 6. Cesta do Komárna je pomerne jednotvárna. Za Veľkým Lélom je kemp Ostrov a oproti Veľkolélsky ostrov. Dostaneme sa naň cez Mahulienin most (na ostrove sa natáčala rozprávka Mahuliena-zlatá panna). Bicykle odstavíme pri rumpáli a hojdačke, kde urobíme pár záberov. Po ostrove je viacero chodníčkov, my sme si vybrali najkratší - cestu korýtka. Skutočne, na jej konci pri brehoch Dunaja, je zem posiata korýtkami. Zopár hodím do vačku.
![]() |
Dub pamätá Máriu Teréziu. |
Veľkolélsky ostrov teší hlavne kone a iný dobytok. A prériové svište. Je to jeden z posledných veľkých dunajských ostrovov v Európe so zachovaným tradičným koloritom prírody. Po postavení vodného diela Gabčíkovo mu hrozil zánik. Len nedávno (2014) sa z ostrova stal naozaj ostrov prepojením s riekou. Vďaka dobrovoľníkom je kedysi pustý ostrov dnes plný života.
Po pozdravení bociana pri Veľkom Léli pokračujeme pomerne nudnou cestou po hrádzi. Oživenie príde pred Komárnom za Zlatnou v podobe panelového úseku dlhého asi 800m. Žiletkári si prídu na svoje. Drahej sa ozve pískanie od predného kolesa. Bude treba nastaviť brzdu. Pred Komárnom je nový (2020), ikonický a kontroverzný most Monoštor (podľa pevnosti na druhom brehu). Je najvyšší na Slovensku a celom toku Dunaja. Je však postavený na nesprávnej strane mesta a doprava v centre Komárna kolabuje. Šliapeme ešte ďalšie tri kilometre Alžbetiným ostrovom do centra. Na kruháči odbočujeme doľava na riadnu cestu do Komárna. Tabule nás navedú k pevnosti. Pokladňa je nelogicky v budove mestskej polície. Dnešné prvé nemilé prekvapenie ma čaká pred pokladňou. Mesto alebo neviem kto si na dnes naplánoval v areáli pevnosti rodinný deň. Skrátka: prehliadky nebudú. Kurva, tak ani na druhý raz sa mi do kazematov nepodarí dostať. Prvý krát sme prišli neskoro. Preto som sa dnes naháňal, aby sme vstup na jedenástu hodinu stihli. Aspoň mohli dať na internetovej stránke vedieť a nie post funus. K pevnosti prichádza dodávka. Pán s dlhými šedivými vlasmi a modrými očami, rómsky kováč (na Róma nevyzerá), ide robiť krídlové dvere. V prenesenom zmysle sa dá povedať, že rómsky kováč znamená klasický kováč pracujúci s ručnými nástrojmi. Milý kováč nás na vlastnú zodpovednosť pustí dnu aspoň do exteriéru obranného komplexu. Zvonka vyzerajú budovy spustnuté a zničené (trénujú v nich špeciálne jednotky), iba malá časť prešla rekonštrukciou.
![]() |
Budova kasární má najväčšiu sedlovú strechu v Európe dlhú 600m. |
Komárňanská pevnosť patrí medzi najväčšie opevnenia na svete. V časoch osmanských nájazdov bola schopná poňať armádu s 200 tisíc vojakmi. Pevnosť nebola nikdy dobitá, ale ľudská ľahostajnosť a zub času z nej robia postupne ruinu. Heslo na priečelí budovy Nec Arte, Nec Marte (Ani silou, ani ľsťou) sa stáva krutou iróniou. Snáď niektorá generácia docení hodnotu pamiatky, kým sa prepadne do zeme.
Rómsky kováč robí na pevnosti už viac rokov ako majú naše deti (rekonštrukcia oficiálne začala v r.2003). Postupná oprava prebieha, ako sa zoženú prachy. V jedinej ako tak zrekonštruovanej budove sa plánuje i lacný hotel a kancelárie. Viac menej sklamaní odchádzame, podzemné chodby neuvidíme. A nie sme sami, čo postávajú pred pevnosťou. Pošramotený imidž mesta sa len zhorší. Ako by to bolelo propagovať pamiatky svetového významu. Tlačiac bicykle kráčame v centre po pešej zóne. Hľadám infocentrum a nádvorie Európy. Info je pri mestskom úrade, čo mi poradí pani v múzeu. Pohľadnice nič extra. Nájdeme i námestie, ale prekvapí ma, aké je malé. Pitoreskné domčeky pripomínajú Amsterdam.
![]() |
Domčeky majú reprezentovať architektúru 36 európskych krajín. |
Radi by sme doplnili tekutiny, no okrem Irish pub-u na námestí je v centre bieda. Samé kaviarne. Komárno urobilo na nás rozpačitý dojem, skôr ako turistický ruch, je tu hluch až na pár zblúdilcov ako my. Sadáme na kolimahy a na radu z info centra ideme cez Alžbetin most do maďarského Komárom k pevnosti Monoštor. Je obed a dosť horko. V upravenom okolí objektu je ruský vojenský čln a tank T55.
Sandberg, ako znie jej originálne meno, mladšia sestra komárňanskej pevnosti, prezývaná dunajský Gibraltár, bola raritou skôr po II.sv. vojne. Rusi si z nej spravili najväčší muničný sklad v Európe. Stavalo ju 2000 murárov takmer 20 rokov. Iróniou je, že pri dokončení pevnosti v 19st., bolo treba skôr brániť východnú hranicu Rakúsko-Uhorska pred Rusmi. I preto pevnosť nebola nikdy využitá ako obranná bašta. Naopak. V súčasnosti v nej napr. pečú chlieb.
![]() |
Chodba s izbami pre dôstojníkov. |
Zaplatíme vstupné, energiu doplnia dve koly a spomienky dve pohľadnice. Dokopy 5000 HUF (asi 13Eur). Pri vstupe sa nachádza malá expozícia života na Dunaji s modelmi lodičiek. Pevnosť je rozsiahla a netreba služby sprievodcu ako v Komárne. Nemohli tento systém okukať aj na druhom brehu? Je i v omnoho lepšom stave, a to ju predpokladám Rusi po vojne nešetrili. V Monoštore strávime dve hodiny. Je to aká, taká náplasť na komárňanskú. Komplex je bludisko tmavých, či svetlých chodieb (640 miestností), ale zaujímavých. Nič pre klaustrofobikov. Kazematy, väznica, podzemné chodby. Vonkajší areál je pripravený pre koncerty. Na opačnom konci sú odstavené vraky ruských vojenských vozidiel. Márne hľadáme cestu do priekopy, ale budovy sú rozsiahle, že sa nám ani nechce ďalej motať. Z trávnatej strechy je impozantný výhľad na Komárno a rieku. Zjem tyčinku a jablko. V klimatizovanej vstupnej miestnosti sa nám i voda vo fľašiach ochladí. Bicykle sme totiž zaparkovali do šatne. Šliapeme štyri kilometre s5 do Komárna. Vôkol pevnosti, kde vidíme vstup na rodinný deň. Krátka zastávka na mieste, kde Váh končí svoju púť. Smrad zdochliny nás vyženie preč na Eurovelo.
![]() |
Váh pri sútoku dosahuje hĺbku 5m a šírku 60m. |
Konča Váhu sú preteky na rýchlostných člnoch v rámci Majstrovstiev SR. V Komárne majú preteky niekoľko desaťročí tradíciu. Prekročíme most aj týpečka, ktorý z nepochopiteľného dôvodu zostal stáť pred cestou. Smerovník ukazuje do Štúrova 52km. Prejdeme asi 5km a stojíme pred rímskym vojenským táborom Kelemantia z 2.st. Zbehnem dolu k archeologickému nálezisku. Drahá na mňa čaká pri odpočívadle. Ďalší stop je za našou najjužnejšou obcou Iža pod umelo postavenou rímskou strážnou vežou. Skôr by som ju nazval rozhľadňa. Keď už niekto zhrabol peniaze z únie, mohol si dať robotu spraviť aspoň vernú kópiu starorímskej veže. O5 stretáme od rána rôznych cykloúchylov. Mladí idú väčšinou v páre. Starí, väčšinou muži, sólo. Podľa stupňa farby kože a veľkosti brady sa dá odhadnúť koľko sú na ceste. Ak by zastavili aj podľa smradu. Viem z vlastnej skúsenosti. Stretáme týpečkov, ktorí idú zo Štúrova do Komárna celý deň.
![]() |
Severné hranice rímskej ríše strážila pevnosť postavená neobvykle na druhej strane Dunaja. |
Míňame Patince a spomíname na dva pobyty s deťmi, ktoré sme si na kúpalisku užívali. Konečne vidíme na rieke aj loď - výletnú. V Žitave sa nedá inak ako po hlavnej ceste spolu s autami a motorkármi. V Radvani je reštaurácia aj dve, ale robíme si chuť na čárdu v Moči. Osudová chyba, ale nik a nič nás neupozornilo. Nasleduje ďalšia podpásovka. Z čárdy Moča zostali obhorené múry. Nalejeme do seba odporne teplú vodu a hladní šliapeme s nervami ďalej. Aspoň nejdeme po hrádzi, ale dolu v tieni stromov. Pred Kravanmi sú pláže i na kúpanie. Kde tu sa naozaj ľudia kúpu, no viac je pri brehu rybárov. Voda vyzerá po dažďoch kalná. V Kravanoch je pri rozhľadni bufet. Nič varené, ale aspoň chladený birel. A biele lupienky (predavačka nerozumie, čo sú čipsy). Nejakí chalani si púšťajú hudbu a pod rozhľadňou sú kone. Firemná akcia, či voľajaký klub? Mondolákajú, ale počujem pesničku Od Tatier k Dunaju od Elánu. Vracajú sa Taliani, ktorých sme míňali. Davide so ženou a dcérkou v káričke ide pár dní z Viedne do Budapešti. Ukazujem im cestu. To pravdepodobne ale obaja netušíme (ja isto), aká cesta nás čaká. Až neskôr pochopím, prečo sa vrátili. Chcú ísť na druhú stranu Dunaja. No prievoz akosi nefunguje a most je v Štúrove. Partička ožranov opustí vežu a môžem ísť hore.
![]() |
Najnižšie položená rozhľadňa na Slovensku má 17m a 90 schodov. |
Žena si dobíja hodinky (zástrčka je za bufetom) a my sily. Dobre robíme. Za Kravanmi krásny nový asfalt. Hoci dolu je tiež cesta. No tá končí, ale čo horšie i asfaltový chodník. Chvíľu po ceste s autami, ale potom už iba po hrádzi posypanej drobným štrkom. Príšerný záver našej cesty pre Treky a kĺby. Kodŕcame sa, šmýkame asi 6km. Stretáme pána, ktorý hovorí, že cyklochodník začali robiť, ale akosi práce ustali. Techniku sme pri hrádzi videli, možno došla nafta. Unavení sa teda musíme sústrediť nie na baziliku, ale držať rovnováhu na šmykľavom kamení až po koniec obidského kanála.
![]() |
Posledných pár kilometrov k Štúrovu nie je pre cesťáky. |
Tam zídeme na betónku, neskôr asfaltku. Hoci Eurovelo 6 ide trocha inak. Mne navigácia ukazuje zísť z hrádze pred haťou. Pri dedinke je náučný chodník. Mierne stúpanie do obce ku kostolíku, prefrčíme centrom a odbočíme doprava do polí na Štúrovo. V cigánskej osade zabočíme doľava a ocitneme sa o5 na novej asfaltke. Nelogicky v Štúrove zostane 100m pás rozbitej cesty bez asfaltu. Možno došiel asfalt. Cestou do Štúrova sa zastavíme na stanici. Lístok z Nagymaros s bicyklom vyjde na 18Eur. To je dosť. Len rezervácia bicykla v EuroCity je 7Eur. Pani za pokladňou sa snaží niečo vymyslieť, ale tvorí sa za mnou had ľudí. Ide vlak, preto kašlem na zajtrajšie lístky a pokračujeme do grand finále na nábreží Dunaja. Krásny príchod do centra v popredí s ostrihomskou bazilikou Sv. Štefana. Pôvodne som si myslel, že koniec je na moste Majky Valérie. Smerujem preto nad Dunaj. Drahá však pozerá na mňa ako dedo mráz na letnú brigádu. Vraciame sa s5 na nábrežie. Finálové foto z bazilikou v pozadí. Máme za sebou 185km z Hovadova. Od hladu sa až chvejem, preto sa veľmi nekocháme a šliapeme ešte ten kilometer k penziónu Rosa popri soche Jana Sobieskeho na koni.
![]() |
Podobnosť mosta Maje Valérie z Eržebétiným v Komárne nie je náhodná. Majú rovnakého otca. |
Ubytko je prakticky za sochou pri hlavnej ceste do Nových Zámkov. Taká rušná ulica, že sa nedá prejsť na druhú stranu. Keď nejaký šofér vidí našu zúfalú snahu prejsť na druhú stranu, zastaví a pustí nás. Aspoň je penziónik vedľa reštaurácie. Z penziónu vyjde chlap a my stojíme pred ním ako kvaple v Harmaneckej jaskyni. Rozmýšľame ako s bicyklami dnu cez úzke dvere. Vyjde majiteľka a po privítaní nás pošle za roh na opačný koniec domu. Čaká nás pri bráne. Malý dvor, kde je nasáčkovaný altánok, hojdačky i pieskovisko. Pod altánkom nám spraví miesto pre kolimahy. Vojdeme do predsiene, kde je kuchynka a jedálenský stôl. Na hornom poschodí sú ďalšie, väčšie izby. Staršia pani nám ukáže skromnú izbu a zaplatím jej pobytovú daň (izbu som platil popredu). Tvrdí, že bicykel nie je estetický šport pre ženy. Žena je totiž opálená podľa odevu. Navrhuje jej bicyklovať sa iba v tričku. Jednoducho zariadená izba s letiskom, stolíkom s dvoma kresielkami a chladničkou, na ktorej je malý televízor. Asi ako môj monitor v robote. Ani nečakám za 35Eur luxus. Hlavne, že izba aj kúpelka sú čisté. Uteráky i mydlo máme vlastné. Hlad je však silnejší pán ako smrad a "voňaví" si sadneme do susedného lokálu Casablanca. Čašník nás hneď upozorňuje, že sa nedá platiť kartou. Objednám si vínko, žene pivo a vraciam sa po peňaženku. Spolu si dáme halázslé zo sumca. Obsluha pochopila a prinesie nám dva taniere a polievku v kotlíku. Ako hlavný chod si objednám zubáča v holandskej omáčke s opekanými zemiakmi. Dráha bravčové s lečom. Lečo však bolo kupované a nie čerstvé. Na zdravie, vraví čašník. Mne chutilo, drahá sa leča ani nedotkla. V podniku sme nechali aj s tringeltom 50éčiek. Osprchujeme sa a ideme do mesta. Za môj výkon si zaslúžim dačo sladké. Hoci drahá nebola celkom tohto názoru a rada by si konečne vyložila nohy na posteľ. V Štúrove zrovna dnes prebieha hudobný festival maďarskej rockovej hudby, takže sa pri nábreží prekrikujú dve kapely. Náš cieľ je však cukráreň. Až v polovici korza príde spasenie chuťových pohárikov v cukrárni Esterhazy. Dám si rovno dve punčové guľky. Vychutnávajúc si sladkosť vidím, že i Mama langoš je otvorený. Pred dvoma rokmi mali len do šiestej a nechali sme si chuť zájsť. Zajtra, v nedeľu, majú zatvorené. Smola. V noci sa mi kvôli hluku od cesty nedarí zaspať. Zatváram okno, vypínam chladničku.
Nedeľa 13.8.
Vypnúť chladničku bola blbosť. Do rána z nej vytečie voda na dlážku. Hodím pod ňu rohožku z kúpeľne. O šiestej ráno si nejaký chlap ide robiť kávu alebo snáď zohriať sunar? Kuchynka je hneď vedľa našej cimry. Vraj ma baba plno a počuť nad nami buchot. O siedmej zvoní kostol. Dopíšem riadky denníka a pred ôsmou vstanem. Dnes nás čaká hungaroring s otočkou vo Visegrade. Oproti včerajšej smole, dnes sa šťastena k nám vrátila. Nezabudnúť na cestovné poistenie, do vakov nahádžeme veci a o trištvrte na deväť vypadneme. Kľúče prepchám cez dieru v bráne a hodím na dlažbu. Na raňajky si sadneme do Musetti café and breakfest. Nasýtime sa dvoma obloženými žemľami. Jedna s volským okom, druhá s avokádom. Žemľa bola väčšia ako na obrázku a väčšia ako čašníkova dlaň, na ktorú nakreslil jej veľkosť. Netušiac si dám ešte čokoládu so šľahačkou, žena lungo. Za 16Eur s plnými bruchami šliapeme cez most do Ostrihomu. Nechápem, prečo na druhej strane stoja naši policajti. Videl som ich aj v Komárome.
![]() |
Hoci je Maďarsko väčšia krajina, má 4-násobne menej cyklotrás ako my. |
Napojíme sa na Eurovelo 6 do Visegradu. Za Ostrihomom sú malé pláže s pekný výhľad na slovenskú Burdu. V Zamárde chodník končí a ideme po ceste. Aspoň v tieni stromov. Chvíľu, len po Pilismarót. V Dimiše (Domos) si spravíme odbočku k Dunaju. Je tam najužšie miesto a rieka vytvára jediný meander v Maďarsku. Vidíme pomerne veľkú premávku na rieke. Pomalšia loď z Budapešti do Ostrihomu, ďalej raketa Voschod II postavená v ukrajinských lodeniciach mieriaca rovnakým smerom. V Hungarii je na vode pomerne živo. Nie ako u nás. Stojíme na bus zastávke pred Visegradom a skúšam nastaviť žene na bicykli brzdu. Bezúspešne. Predné koleso sa točí aj miernym pískaním, pokračujeme.
![]() |
Diabolský vrch na južnom cípe Zadunajského stredohoria. |
Definitívne zakotvíme pri infocentre. Prvý logistický úspech dňa máme za sebou. Kniha o okolí žiadna, resp. len v maďarčine. Mám aj dobrú správu. Každých 20 min. chodí k hradu lokálny bus. Schováme sa do tieňa stromu pri zastávke. Máme 2 problémy: bicykle a forinty. Bicykle drahá nechce nechať naverímboha dolu. Minimálne nie s vakmi. Busy by mali byť nízko podlažné, kolimahy nevidím problém. No a peniaze? Snáď sa bude dať platiť kartou. Dojuchá žltý kĺbový autobus. Vodič nerozumie ani ingliš, len čosi mondoláka o fellegvár. Neviem, čo to je, ale kývam hlavou, že áno. Otvorí zadné dvere a ukazuje nech nastúpime. Stane sa, ešte sa nepohneme zo zastávky a znova ma volá k sebe. Dávam mu 5Eur, mrdne plecami, ale pohneme sa. Týmto ďakujem milému, holohlavému šoférovi, že nás pochopil a nerobil caviky. Cesta hore je slušný stupák, cez to všetko zopár bláznov sa v tom teple tlačí hore. Kopec by som prirovnal k inoveckému sedlu Havran. Vystúpime pri citadele (fellegvár) a bicykle necháme pri strážnej búdke parkoviska. Tri paničky lietajú po parkovisku a snažia sa zvládnuť chaos pri parkovaní áut.
![]() |
Z horného hradu veľa nezostalo. |
Vstup do hradu z 13st. je 2000HUF (5Eur) na osobu. Platiť sa dá kartou. Na nádvorí sú mučiace nástroje. Lámacie koleso, klietka, železné kreslo posiate tisíc hrotmi (obzvlášť krutý nástroj). Na severnej strane je z terasy krásny výhľad na meander. Čudujem sa, že je na hrade veľa rodín s deťmi. Prečo sa nekúpu? Šípky ukazujú smer prehliadky. Hrad nie je veľký. Prvá vežička skrýva fejk svätej kráľovskej koruny (originál je v Budapešti). Vo vonkajšom hrade sú dve miestnosti s panoptikom voskových figurín troch kráľov Karola Róberta, Jána Luxemburského a poľského Kazimíra (a služobníctva), ktorí uzavreli v r. 1335 visegradskú zmluvu. V r.1991 nadviazali symbolicky na ňu prezidenti štyroch štátov. Prehliadka pokračuje vnútorným hradom. Vpravo je výstava zbraní. Čo nás zaujme so ženou je slovenský dvojkríž na erboch a zástavách. Čo má s ním spoločné uhorský kráľ Belo IV, ktorý znak používal?
Pôvodný symbol dvojkríža sa dostal na Slovensko z Byzantskej ríše ešte počas misie Cyrila a Metoda v 9st. Do heraldiky Uhorska ho nakreslil kráľ Štefan I. v 10st. V priebehu 11.-12. st. sa dvojkríž z erbov vytratil a o5 ho oživil Belo IV v 13st. Ten ho vraj videl počas návštevy v Byzancii, ale skôr nechcel nasrať poddaných a zostal verný tradícii Nitrianskeho kniežatstva. Trojvršie pod krížom dohodili k znaku za vlády českého kráľa Václava III v 14st. Slováci si symbol definitívne prijali za svoj počas búrlivých revolučných rokov 1848-49. Zdôvodňovali to aj tým, že trojvršie reprezentuje naše veľhory.
![]() |
Visegrád pod hradom a na druhom brehu Nagymaros. |
![]() |
Jeden z päťdesiatich hradov Matúša Čáka Trenčianskeho zo 14.st. |
![]() |
Po Váhu a Hrone tretia najdlhšia riečka Ipeľ končí svoju púť na hraniciach. |
![]() |
Železničná stanica vlastne ani nie je v Štúrove, ale v obci Nána. |
Máme za sebou vyše 250km ciest a chodníkov. V sedle sme strávili 14 hodín. V závere ma už riť ani nebolela. Nohy vôbec, telo si pomaly zvyklo na pohyb. Drahej sa prakticky rozpadli nové mtb ponožky. Spravili sa jej diery a stratili farbu. Vak jej odral sedlovku. Nie je totiž dobre uchytený a padá jej. Čoskoro to schytajú aj varlatá. Opálení sme viac ako od mora. Každý deň sme videli inú scenériu. Prvý deň lužné lesy s tôňami a nádherne modrými jazerami, druhý deň skôr poľnohospodársku krajinu s čenovskou lesostepou, tretí deň meander Dunaja v objatí kopcov. Viackrát sme improvizovali, ale vlastne v tom je čaro týchto výprav.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára